I den idylliske landsby Gl. Rye i det midtjyske Søhøjland har Jacob Leth-Espensen indrettet noget, der minder om en opfinders kreative hule – fyldt med skitser, tegneredskaber, håndværktøj og en mindre maskinpark. Mellem hel- og halvfærdige modeller og prototyper er Jacob Leth-Espensen i sit es. Her trisser han rundt og retter lidt på modellerne eller sidder fordybet ved arbejdsbordet, mens en ny idé tager form i hovedet og langsomt kommer til verden på skitseblokken. De spæde ideer vurderes og udfordres, men langt de fleste kasseres igen. 

- Som regel er opgaven givet på forhånd. Det kan for eksempel være bestilling på en ny køkkenkniv. Hver gang er det som at starte forfra. Jeg begynder altid med blyanten, for det er den hurtigste måde at afprøve ideer. Der kommer altid en ny idé, når jeg skitserer, for der er en form for feedback mellem tanke og tegning, som man ikke får ved computeren. Efter 50 skitser sker det måske, lige pludselig. Hér er den rigtige idé! Først derefter tænder jeg computeren og tegner videre. Det giver et fingerpeg om udfaldet, men jeg skal altid over i værkstedet og prøve mig frem. 

Jeg lytter meget til det, som jeg kalder kropslig erfaring. Ligger det godt i hænderne? Er størrelsen og balancen rigtig? Hvilke materialer klæder hinanden? Det kan se nok så perfekt og velporportioneret ud på en computerskærm, men det er stadigvæk kun relative størrelser. Derfor er det vigtigt for mig at mærke efter undervejs, helt bogstaveligt, forklarer Jacob Leth-Espensen.

For Jacob Leth-Espensen er der tale om en proces og løbende dialog, hvor forskellige stadier og faser drøftes undervejs med de involverede parter.

- Tingene kommer til at se ud, som de gør gennem en arbejdsproces, hvor længden varierer alt efter, hvor komplekse de er. Der er mange detaljer, som skal gå op i en højere enhed, så de fungerer i praksis og rent fysisk kan fremstilles. Samtidig er jeg i tæt kontakt med kunden, da mine ideer skal indgå i en form for strategisk design, ofte i en serie eller designfamilie, der udvikles over en årrække. For mig som designer er jeg samtidig fokuseret på,  hvordan jeg giver tingene en selvstændighed, som har en ekstra finesse, der glæder forbrugerne. Det tiltaler mig. Som eksempel nævner Jacob Leth-Espensen udviklingen af Mezzaluna-kniven for Zone Denmark:

- Jeg var i gang med en hel knivserie for Zone Denmark og optaget af de værdier, som kunden og jeg ønskede at lægge i knivene. Det skulle være et nordisk udtryk, og så slog det mig at bruge den grønlandsk ulo-kniv som inspiration. Langsomt tog Mezzaluna-kniven form, med en blød og organisk vuggeform, som passer godt til, hvordan man bruger kniven. Håndtaget har blandt andet fået et ergonomisk twist med plads til hånden, uden at knoerne støder på. Designet har tydelige nordiske rødder, og samtidig er der kommet et skær af yin-yang ind over, så man i produktionen kan udstanse to knive inden i hinandens håndtag og derved udnytte ressourcerne mest muligt.

keyboard_arrow_up